5 .évfolyam számára
idén nem adtunk ki nyári olvasmányt.
A tanév folyamán Petőfi Sándor: János vitéz c. művét dolgozzuk fel.
A 6.évfolyam
feladatai a választott nyári olvasmányhoz
Az öt könyv közül egyet kell elolvasnod a nyáron, és az olvasottak alapján megoldanod a következő feladatokat. ( A megoldásokat az olvasónaplódba írd!)
Az elkészített válaszokat szeptemberben( 2020. szept.14.) kell majd leadnotok, és irodalomból jegyet is kaptok rá!
A könyvek, amelyek közül választhatsz:
Michael Ende: Momo
Fekete István: A koppányi aga testamentuma
Eleanor H. Porter: Az élet játéka
Gerard Durell: Családom és egyéb állatfajták
Schmuck Ottó: A kelyhesek titkos temploma
Feladatok mindhárom könyvhöz:
- Gyűjtsd ki a regény legfontosabb szereplőit, és mutasd be őket 2-3 mondatban!
- Hol és mikor játszódik a történet? ( Ha több helyszín van, nevezd meg mindegyiket!)
- Írj 3 kérdést, amit, ha újságíró lennél mindenképpen megkérdeznél a főszereplőtől!
- Írj 3 igaz és 3 hamis állítást a regény cselekményéhez kapcsolódóan! VAGY Készíts 3 totó kérdést 1.,2., és X. válaszokkal!
- Képzeld magad a főszereplő helyébe, és meséld el a nevében a történetnek azt a részletét, ami számára a legizgalmasabb lehetett! ( fogalmazás legalább 12 mondatban.
7. évfolyam
feladatai a nyári olvasmányokhoz
Kedves Diákok!
Az idén nyáron is több regény közül kell egyet választanotok és elolvasnotok, majd legkésőbb 2020. szept.14. –ig elkészíteni és leadni a hozzájuk kapcsolódó feladatokat a magyartanárotoknak.
Jó pihenést a nyárra, és jó olvasást! (…ha már elegetek van a napozásból és fürdésből vagy, ha az eső a szobába kényszerít titeket! :))
Választható könyvek:
Doyle: A sátán kutyája
Mikszáth Kálmán: A két koldusdiák
Mikszáth Kálmán: A beszélő köntös
Jókai Mór: Szeretve mind a vérpadig
Gárdonyi Géza: A láthatatlan ember
Feladatok( mindegyik regényhez):
- Írj 5-8 mondatot a szerző életéről!
- Csoportosítsd a regény szereplőit valamilyen módon a köztük lévő kapcsolatok alapján (pl.: egy családhoz tartoznak, barátok, egymás ellenségei, …stb. ), minden szereplő mellé, írj egy mondatot arról, hogy ki ő, mi a szerepe a történetben!
(pl.: Ellenfelek: Áts Feri ( A vörösingesek vezére) – Boka János (A Pál utcai fiúk elnöke.) ls. Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk)
- Írj 5 TOTÓ feladatot a regény cselekménye, tartalma alapján!
(pl: Hol élt Veronika pap bátyja? 1. Glogován 2. Besztercebányán X. Balánkán ls. Mikszáth Kálmán: Szent Péter esernyője)
- 10 pontba rendezve foglald össze a regény cselekményét! A pontokhoz csak egy-egy mondatot írj!
- Képzeld el, hogy mi lett a regény egyik főszereplőjével a cselekmény befejezése után 10 évvel. Írd le, hogy telik egy napja, hogyan él! ( Akár E/1. személyben is fogalmazhatsz, mintha a naplójába írnál egy részletet.) Fogalmazásod legalább 10-15 mondat hosszú legyen!
- Készíts illusztrációt (rajzot, festményt, beöltözöl, és lefényképezed magad…stb.) a regény egyik szereplőjéről!
8. évfolyam
feladatok a nyári olvasmányhoz
Kedves Diákok!
Az idén nyáron is több regény közül kell egyet választanotok és elolvasnotok, majd legkésőbb 2020. szept.14. –ig elkészíteni, és leadni a hozzájuk kapcsolódó feladatokat a magyartanárotoknak.
Jó pihenést a nyárra, és jó olvasást! (… ha már elegetek van a napozásból és fürdésből vagy, ha az eső a szobába kényszerít titeket! :))
Választható könyvek:
Defoe: Robinson Cruoso
Anne Frank naplója
Agatha Christie: Gyilkosság az Orient expresszen
Karinthy Frigyes: tanár úr kérem
Feladatok az egyes könyvekhez:
Anne Frank naplója
1.Nézz utána: (Forrásodat jelöld meg!)
- Mit jelent a holokauszt szó? Mit jelent a koncentrációs tábor szó?
- Mi lett Anne Frank és a család többi tagjának a sorsa?
- Ki találta meg a naplót és ki adatta ki?
- Hol működik az Anne Frank Ház és mi a feladata / mi működik most benne?
- Rövid kérdések:
- Mikor és hol játszódik a történet? Anne hány éves?
- Rajzold meg a ház alaprajzát, ahol bujdosik a család!
- Hogyan került a rejtekhelyre a család?
- Miért ír naplót Anne? Hogyan „szólítja” a naplóját?
- A naplót olvasva honnan lehet tudni, hogy odakint háború van, mi utal erre, milyen eseményekből tudjuk meg?
- Ki árulta el a Frank családot?
- Kifejtős kérdések:
Néhány mondatban mutasd be a szereplőket rejtőzködő családtagokat és a velük kapcsolatban állókat! (Kit milyennek ismersz meg a napló alapján?)
Írj egy napirendet, hogyan éltek a hátsó traktusban! Térj ki arra, mitől féltek, milyen problémákkal kellett szembenézniük!
- Fogalmazás:
Képzeld el, hogy Anne megéri a felnőttkort. Írj egy fogalmazást Anne nevében! Térj ki, hogyan menekültél meg, hogyan éltél a koncentrációs tábor után, mivel foglalkozol, hol élsz. Tulajdonképp, mintha tovább tudnád írni a naplódat, csak nagyobb léptékben.(12-15 mondat)
Agatha Christie: Gyilkosság az Orient expresszen
- Válaszd ki a helyes választ!
1. Milyen típusú regény Agatha Christie műve?
a) romantikus
b) krimi
c) sci-fi
d) lélektani
2. Mi az Orient expressz?
a) gyorsított autóbusz járat
b) repülőgép
c) egy vonat
d) kitalált helyszín
- Hány napos útra indult eredendően az Orient expressz?
a) két hét
b) 7 nap
c) 2 nap
d) 3 nap
- Hol vezetett az expressz útja?
a) Amerikán keresztül
b) Európán keresztül
c) Anglián keresztül
d) Oroszországban
- Hogy hívják a mű nyomozóját?
a) Derrick
b) Columbo
c) Ratchett
d) Poirot
- Hogyan lehetne ma bebizonyítani a gyilkosságot? Milyen adatokat, tárgyakat kellene figyelembe venni? Írj 8-10 mondatos fogalmazást!
- Gyűjts olyan mondásokat, amik a bűnnel, büntetéssel kapcsolatosak!( Legalább 5 mondást írj!)
- Készíts a kihallgatások alapján jelentést a Scotland Yardnak az esetről! Jelentésed legalább 10-12 mondatból álljon!
- Gyűjtsd össze a gyilkosok neveit, mindegyikük mellé írd oda, mi volt az indítéka a gyilkosság során!
Defoe: Robinson Crusoe
1.Válaszolj a villámkérdésekre!
- Milyen állat tojását fogyasztja Robinson a szigeten?
- Milyen gyümölcs aszalását tanulja meg Robinson a szigeten?
- Mit takar a Xury név?
- Miért vall kudarcot Robinson első próbálkozása során, amikor csónakot épít?
- Milyen húst eszik Robinson a szigeten?
- Milyen célt szolgál a kereszt, amit Robinson a szigeten állít fel?
- Milyen pályára szánja Robinsont az apja?
- Jellemezd, mutasd be néhány mondatban Robinsont és Pénteket, írj arról is milyen volt kettőjük kapcsolata! (Összesen 8-10 mondatot írj legalább!)
- Írj néhány tanácsot Robinsonnak, mire figyeljen, ha legközelebb hajótörést szenved! ( 4-5 tanács)
- Képzeld el, hogy Péntek naplót vezet. Hogyan írná le benne megmenekülése történetét a kannibálok kezéből? ( Készíts egy 8-10 mondatos fogalmazást az elképzelt naplóba!)
Karinthy Frigyes: Tanár úr kérem
1.) Sorold föl a tanárok nevét, azt is írd a nevek mellé, ki mit tanított!
2.) Rendezd a könyv gyerekszereplőit ábécérendbe, és azt is írd melléjük, ki miről híres!
3.) Bauer rejtélyes tárgyakról motyog magában. Nézz utána, mit jelentenek a következő szavak!
- szépia:
- lénia:
- gumigutti:
4.) Mi mindent vásárol össze a bukott diák bánatában? Húzd alá !
hegyező,léggömb, sajt, banán, kolbász, autó, citrom
5.) Állítsd sorrendbe, hogyan követik egymást a poénok a Röhög az egész osztály című fejezetben!
- Zajcsek a szemétkosárba bújik.
- Löbl a padok alatt mászkál.
- Auert megfuttatják.
- Kökörcsin tanár úr gatyában.
- A szemét széttrancsírozása.
- Cédularagasztás.
6.) Írj egy, a saját osztályodban megtörtént vicces esetről fogalmazást Karinthy stílusában! (Legalább 12-15 mondatot írj!)
Üdvözlettel: a Magyar Munkaközösség tagjai